حدودا 2 سال از ورود کرونا به کشور و شروع روزهای تاریک و اعمال محدودیت های پیاپی می گذرد. ویروسی که بیشترین ضربه را به صنعت گردشگری ایران و جهان وارد کرد. حال بعد سپری شدن موج های کرونا و با تسریع روند واکسیناسیون عمومی کشور، دوباره رونق به صنعت گردشگری در حال بازگشت می باشد.

 

در همین راستا چندی پیش معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرده بود که :« با انجام واکسیناسیون سراسری و لغو ممنوعیت صدور روادید توریستی، به ‌طور حتم سونامی گردشگری را شاهد خواهیم بود. باید با سرعت و بسیج نیرو، تمام امکانات و زیرساخت‌ها برای خدمات‌ رسانی به گردشگران مهیا و آماده شود.» 


ولی چگونه کرونا صنعت گردشگری را به این مرحله رساند و آیا بعد از دوسال این صنعت توانایی جبران خسارت های متحمل شده را دارد؟

بیشتر بخوانید: تاثیر کرونا بر گردشگری مشهد

کرونا و 32هزار میلیارد ضرر
ورود کرونا به کشور که مصادف با آغاز سفرهای نوروز 98 بود، باعث لغو تمامی مسافرت ها و شروع افول گردشگری در کشور شد. این رویه با شروع موج های جدید کرونا در کشور ادامه پیدا کرد و سفر جای خود را به قرنطینه داد تا جایی که معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در تابستان سال جاری اعلام کرد: «‌خسارت مالی صنعت گردشگری ایران در دوران کرونا فراتر از ۳۲هزار میلیارد تومان شده و آمار بیکاری در این صنعت، به بیش از ۴۴هزار نفر رسیده است.»
 این امار ها از اسفند ماه سال 98 تا بهار 1400 ثبت شده و در این زمان در حدود 21 هزار نفر از کارکنان مراکز اقامتی بیکار شده اند.

بیشتر بخوانید: ایمن ترین هواپیماهای مسافربری ایران


روند رو به رشد گردشگری داخلی در سال 1400
با عبور از تمامی محدودیت ها و موج های کرونایی، از ابتدای سال 1400 افزایش چشمگیر سفرها کاملا در آمار و ارقام مشخص گردید. به طوری که سفرهای هوایی که در نوروز 1399 317 هزار و 211 مورد ثبت شده بود در نوروز 1400 به 824 هزار و 482 مورد رسید. عزت الله ضرغامی در همین خصوص بیان کرده بود: «‌اگر واکسن‌ها زده شد و زمینه ایمنی مردم بیشتر فراهم شد، گردشگری را شدت ببخشیم و پرکار به سمت جلو پیش برویم تا بتوانیم از این وضعیت، گردشگری را نجات دهیم. اقدامات لازم در حال انجام است. من حتی نگران این هستم وقتی کرونا ریشه‌کن بشود در کشور سونامی عظیم گردشگری ایجاد شود. ما باید آمادگی داشته باشیم.»

بیشتر بخوانید: خسارت 25 هزار میلیادری هتل داران مشهد


شرکت های چارتر کننده، کلید رونق گردشگری
با توجه به شرایط پیش امده و روند واکسیناسیون کشور، نوروز 1401 می تواند گردشگری کشور را به اوج خود برساند تا مجددا روزهای پررونق این صنعت را شاهد باشیم. ولی لازمه ی تحقق چنین شرایطی، نظارت بر شرکت های چارترکننده خدمات گردشگری می باشد. انحصار در قیمت گذاری و نبود نظارت کافی بر فعالیت برخی ایرلاین ها می تواند دوباره مردم را از گردشگری دور کند و حتی بعد از افول دوران کرونا، شاهد طلوعی دوباره برای این صنعت در کشور نباشیم.